gravatar

coretan Diskusi fiqh wanita

Dengar tajuk pun sudah rasa pelik.Biar betul lelaki datang dengar diskusi fiqh wanita.Anda jangan salah anggap, sebenarnya lelaki kena dengar juga pasal benda ini. Memandang masa itu tengah cuti semester dan tak ada apa program.Jadi, kita pergilah diskusi fiqh wanita. Apa yang berlaku bukan ceramah pasal fiqh wanita tetapi fiqh Ramadan.

Tapi... tak apalah kita orang jelah.Mungkin beberapa input yang menarik untuk dikongsikan bersama.

Pertama, waktu yang digalakkan untuk berdoa adalah ketika nak bersahur dan sebelum buka puasa.Anda digalakkan agar tidak bercakap bukan bukan kerana mungkin akan dimakbulkan.


Kedua, yang adalah nasihat kepada wanita yang bergelar isteri.Anda janganlah abaikan tanggungjawab anda sebagai isteri.Kadang-kadang buat kerja sampingan seperti ambil upah menjahit baju atau buat kuih -muih untuk dijual tapi lupa menyediakan hidangan berbuka kepada anak-anak dan suami.

Ketiga ini nasihat kepada suami yang selalu berbuka di masjid tetapi jarang sekali berbuka dekat rumah.Bantuan anda diperlukan di rumah untuk mengawal tingkah laku anak-anak ketika berbuka.

Keempat, pasal benda ini anda pasti selalu amalkan iaitu membeli hidangan berbuka puasa di bazar Ramadan seperti kuih -muih dan lauk pauk untuk berbuka.Anda nak tahu pasal makanan yang disediakan oleh yang mentaati perintah Allah atau tidak. Itu sebabnya, anak-ank menjadi degil dan tak dengar cakap.Jadi sebagai isteri,anda digakkaan masaklah sendiri kerana dijamin sumbernya dan air tangan isteri mampu mengikatkan hubungan kasih sayang kekeluargaan.

Walaupun kehadiran lelaki sedikit tapi dapat juga beberpa input yang menarik agar menjadikan Ramadan kali ini bermakna.